maandag 16 april 2018

Sokken breien, alweer een nieuwe verslaving... zucht...

Toen bij Echtstudio de "Sokkenclub" verscheen, wilde ik dat eigenlijk wel eens proberen... maar dat gefoefel met 5 naalden, dat zag ik mij als breileek echt niet doen... tot Evy ergens Addi's sokkenwonder zag verschijnen, een rondbreinaaldje van amper 25 cm lang. Hierdoor kan je sokken in het rond breien, en dat zag ik dus wél zitten!
Ze bestelde, kan onder andere hier, voor ons beiden een naaldje en de dag erna gingen we naar het Hobbysalon in Antwerpen en vond ik de perfecte wol.

Evy was zo lief om online alles uit te pluizen en kwam met geweldige tutorials op YouTube op de proppen. De filmpjes zijn gemaakt door Simply in stitches en zijn gebaseerd op dit patroon van "The unapologetic knitter". Ze zijn wel in het Engels maar ik ben een leek en begreep alles prima! Voor elk deel van de sok heb je een filmpje. De filmpjes duren wel een tijdje maar je kan gewoon meebreien en dat is een groot voordeel voor je eerste sok! De tweede kan al een deeltje met het patroon, en af en toe nog eens gaan piepen in de filmpjes.

Ik lijst ze hier voor het gemak voor jullie op:
- cuff (de boord): filmpje 1
- leg (het been): filmpje 2
- heel flap: filmpje 3
- turn the heel: filmpje 4
- pick up stitches: filmpje 5
- heel gusset: filmpje 6
- toe decrease (mindering voor tenen): filmpje 7
- tenen sluiten (kitchener stitch): filmpje 8




Ik vond het geweldig om te breien en nieuwe dingen te ontdekken en kocht ondertussen nog al sokkenwolletjes :-P Bij deze zijn jullie gewaarschuwd: dit is zeer verslavend!

Starten op eigen risico dus!




1 opmerking: